Streven naar wenselijke

bloedglucose waarden

Voedingsadvies

bij diabetes

Diabetes Mellitus (DM), of suikerziekte, is een chronische aandoening die gekenmerkt wordt door verhoogde en ontregelde bloedglucose waarden.

Dit wordt veroorzaakt door de volledige of gedeeltelijke afwezigheid van insuline of door een verminderde gevoeligheid van de cellen om insuline op te nemen. Insuline is het hormoon wat ervoor zorgt dat glucose door de lichaamscellen kan worden opgenomen voor energie.

De gevolgen van diabetes kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan een twee maal zo hoog risico op hart-en vaatziekten.

Diabetes type I

en type II

De voornaamste vormen van diabetes. zijn type I en type II. DM type I is insuline afhankelijke diabetes en wordt gekenmerkt door de volledige afwezigheid van insuline. Deze vorm van diabetes ontstaat vaak al op jonge leeftijd. Behandeling met insuline is dan ook noodzakelijk. Type II wordt gekenmerkt de ongevoeligheid van cellen om insuline op te nemen. Dit leidt tot verhoogde bloedglucosewaarden. Deze vorm van diabetes gaat vaak gepaard met overgewicht. De juiste voedingsadviezen kunnen deze vorm van diabetes bestrijden.

In sommige gevallen kan de juiste voeding en voldoende beweging ervoor zorgen dat de bloedglucosewaarden dalen en de kans op de ontwikkeling van diabetes verkleind wordt.

Dieet bij diabetes

Diabetes wordt behandeld door middel van orale medicatie en/of insuline. Voeding speelt een belangrijke rol bij de regulering van de bloedglucose waarden. Belangrijk is met name een regelmatig en volwaardig eetpatroon waar gestreefd wordt naar goed gereguleerde bloedglucose waarden en waar medicatie en voeding goed op elkaar afgestemd zijn. Diabetespatiënten zijn veelal onder begeleiding van een diabetesverpleegkundige die in samenwerking met een arts en diëtist streeft naar wenselijke bloedglucose waarden. Lees meer over diabetes op website van Diabetesvereniging Nederland.